Dette bør du tenke på når du vasker bil om vinteren!

Så lenge temperaturen holder seg over 0 °C kan du vaske uten de helt store bekymringene i oppkjørselen hjemme. Det er et par ting du skal ta spesielt hensyn, men så fort gradestokken kryper under frysepunktet, må det ennå flere tiltak til.
 
Var du klar over at det å vaske bil når vinteren er mild er viktigere enn når det er "beinkaldt"? Jeg skal forklare deg hvorfor, men rust er et stikkord.

 

Vintervaskens 2 viktigste "ingredienser"

Vi skal først se på det å vaske bil så lenge det er varmegrader, og deretter vil jeg ta deg gjennom prosedyren for å vaske selv når det er krøpet under null på gradestokken. Uansett er det spesielt 2 "ingredienser" du må ha enten det er over eller under null. Det er riktig avfetting, og en saltfjerner.

Avfetting for vintervask av bil

En avfetting for vinrevask MÅ fungere sammen med vann. Mange av de avfettingene vi bruker om sommeren og som vi legger på tørr bil før vi starter bilvaskingen, vil ha tilnærmet null effekt på våt bil. Dette er fordi petroliumsavfetting (kaldavfeting) er basert på olje. Vi kjenner alle til hvordan olje og vann oppfører seg sammen. Det går rett og slett ikke. Derfor vil en petro-avfetiing legge seg utenpå vannet som ligger på bilen din, og ikke få jobbet med å løse opp skitten.

 

Du må ha en avfetting som inneholder emulgator. Dette er et middel som gjør at avfettingen trenger igjennom vannet og inn til panelet, der skitten sitter. Dermed får avfettingen gjort sin jobb. 

 

Gode eksempler på avfettinger som fungerer svært godt vinterstid er Turisimo Degreaser, Turtle Wax Micro Power avfetting og Gloss Factory Degreaser.

Saltfjerner

Det kan virke litt merkelig å tenke at hverken avfetting, såper, berøringsvask eller en god høytrykkspyler fjerner saltet på bilen. Bilen kan til og med se ren ut, men det ligger fortsatt salt igjen på overflaten.

 

Den beste måten å illustrere dette på, er et fenomen vi alle kjenner oss igjen i. Se for deg at du kjører på motorveien når det er saltet. Du får hele tiden vann/slaps opp på ruta og spyler på med spylervæske, men du får aldri ruta helt ren. Det ligger hele tiden igjen en dus film på ruta. Uansett hvor mye spylervæske du spyler på.

Dette er fordi kloridet i saltet binder seg til alle underflater og du får det ikke bort uten å løse denne bindingen. Det samme ligger på lakken din etter du har vasket biln. Et tynt slør av klorid og salt.

 

For å løse opp dette bruker vi Gloss Factory Salty. Dette gjør ikke noe annet enn å kjemisk løse bindingen i koridet, slik at vi enkelt kan skylle av alle saltrester som ellers blir liggende å påvirke karosseriet på bilen.

 

Har du lyst til å se hva Gloss Factory Salty også kan gjøre med sikten ut frontruta? Ta en titt på disse filmene.

 

Du kan også vaske bil når det er kuldegrader!

 

Noe av det vi oftest får spørsmål om vinterstid er "hvordan vasker jeg bilen når det er kuldegrader", og gjerne med et uttrykk og forhåpninger om at vi har en trylleformel som får vann til å ikke fryse når det er under 0 °C. Jeg skulle ønske vi hadde det, men så langt har vi ikke funnet det.

 

Det å putte frostvæske i vaskevannet. Vaske med spylervæske eller med glovarmt vann er alle dårlige idéer som raskt vil gjøre mer vondt enn nytte. Det kan faktisk ødelegge både lakk og paneler permanent.

 

Så lenge det er rett under null-punktet kan vi vaske, men husk at alt vann fryser under frysepunketet som altså er og blir 0 °C. Det vil fryse på bakken, i panelskjøter, i låser etc. Så vær forsiktig.

 

Uansett er det alltid smart å smøre opp alle låser med en låsolje og lister med en list-fix 2-3 ganger iløpet av vinteren. Dette er forebyggende både mot ujevnt vært (skifte mellom å tine og fryse) og vasking iløpet av vinteren.

Kulde begrenser rust

Når det er skikkelig bitkaldt skal du ikke være så redd for saltets påvirkning av bilens overflater eller rustens angrep. Salt og rust slutter nemmelig å "fungere" når det blir kaldere enn 8 kuldegrader. Så rådet er kasnkje å la bilvask være bilvask når det er så kaldt, men ta det så fort det blir mildt nok.

 

Et annet råd er å IKKE sette bilen inn i oppvarmet garasje. De vil aksellerere nedbrytingsprosessen saltet gir og rustens levekår våkner til liv.

Derfor sprekker skinnsetene i bilen om vinteren!

Skinnseter skal ha en matt overflate og skinnet skal være mykt. Dersom det er glans i skinnsetene dine, er dette et tegn på at de trenger rens. I tillegg til at du vil føle skinnet er glatt, er det også stivere enn hva det skal være. Dette er fordi skinnet er mettet av fett, skitt, svette osv. Dette er spesielt "farlig" når det er kaldt.  Ved kuldegrader blir nemlig skinnet ennå stivere dersom det er mettet av skitt som nevnt over. Dermed er faren for permanent skade større, ved at skinnet kan krakelere eller sprekke.

 

Dette forebygger du enkelt ved å rense skinnet og tilføre ny næring.

 

 

Les også om