Trikset vi skal vise deg nå, er kanskje det viktigste du gjør for å ta vare på verdien på bilen din.
Dersom du har hvit bil, eller lys lakk har du sikkert lurt på hvordan du får bort dette, og har du svart bil - så har du mest sannsynlig oversett det! De fleste biler er fulle av dette problemet. Bilen kan se ren ut fra avstand, men hvis du går nærmere så ser du at bilen er langt fra ren. Les hva vi snakker om og hvordan du fikser dette raskt og enkelt. Dette vil øke bilens verdi med flere 10-tusen.
På hvit bil så ser du ofte svarte prikker, som er asfaltrester som kjennes som nupper i lakken. En annen ting man ser er brune prikker, som er flyverust. Dette får vi ofte spørsmål om hva er for noe. På svart bil så kan det se ut som dette ikke forekommer, men det gjør det selvsagt! - den mørke lakken skjuler det bare bedre.
Hvis du går helt inntil bilen og kjenner med hånden - så vil du kjenne masse nupper i lakken. Hvis du ser veldig nærme etter, så vil du også se små rustprikker i lakken. Dette er begynnende rust. Alle biler får dette, det er partikler fra bremseskiver og bremseklosser som flyr gjennom luften og brenner seg fast i lakken.
Rust er det som gjør at biler faller i pris raskest.
Dette er viktig å få bort. Slik gjør du det enkelt og på ca. 15 minutter:
Genialt kit - Meguiars Hybrid Ceramic Quik Clay kit
Vi løser alt dette med det geniale Meguiars Hybrid Ceramic Quik Clay Kit. Settet inneholder en Detailer som er glidemiddel for clayputen som følger med. Puten er laget av skum med clay på den ene siden.
Det du oppnår ved å bruke dette er å fjerne asfaltnupper og de små brune metallpartiklene som har brent seg inn i lakken (flyverust). Ved å bruke settet, legger du også igjen en keramisk beskyttelse. Dette er smart for deg som ikke er detailer og ikke har tenkt til å bruke 2-3 dager på dette. Resultatet er at du fjerner partikler, hindrer rust på overflaten og øker verdien på bilen med flere 10-tusen lapper.
Slik gjør du det:
Spray litt detailer på området du skal jobbe på og i sleve clayputen. Det som er viktig er at clayputen skal gli lett på området. Når du starter kjenner du at det er ruglete, og etterhvert som du jobber - vil det slippe og puten vil gli mye lettere på området. Når du kjenner med fingeren etter du er ferdig med et område vil du kjenne at nuppene er borte. Tørk deretter over. Repeter prosessen rundt hele bilen. Det er som oftest et problem fra dørhåndtaket og ned.
Bak bilen så virvler det veldig mye skitt, så her tar vi gjerne helt opp til taket (men ikke glassruta)
Hvis vi tar frem en hvit klut og tørker av området du har jobbet på - vil du se at kluten blir brun. Dette er ikke fordi bilen var skitten, men at vi løsnet disse flyverust metallpartiklene og asfalten som satt i lakken.
Hvis du hadde spylt over et område du var ferdig med, med høytrykkspyler - hadde du sett at vannet rant rett av lakken. Mens hvis du hadde spylt over et uferdig område så hadde vannet hengt igjen som et "teppe" på lakken før det sakte siger av.
Denne jobben skal du ta før du polerer og du bør ta den to ganger i året. Det er smart å ta dette før og etter vinteren. Det er verst etter vinteren, når det er salting på veien så virvler det opp mye mer skitt som brenner seg inn i lakken på bilen.
Gjør du dette to ganger i året så vil verdien på bilen vil være høyere enn om du ikke gjorde det. Enten om du skal levere tilbake leasing bil eller selge.
Husk plastdetaljene og dekksiden:
Les også