Lær å polere med maskin

Ønsker du å komme i gang med maskinpolering, men er litt usikker på om du tør? Slapp av. Med dagens maskiner er maskinpolering blitt så enkelt at det eneste du oppnår er blank bil. Og det er vel målet eller?

 

 

 

25 enkle tips for å få full kontroll på maskinpolering

Ved hjelp av 25 enkle regler blir du en proff. Klarer du å bare huske 10 av dem når du er i gang er du fortsatt godt dreven. Vanskeligere er det faktisk ikke. Her er våre 25 beste tips for god maskinpolering.

 

Velg DA Poleringsmaskin som din første maskin

En DA Poleringsmaskin har oscillerende bevegelser. Dvs. den beveger seg fra side til side, samtidig som den roterer. Dette betyr at puten aldri går i samme spor og du unngår faren for "kjøregater. Dvs. spor etter poleringsputen. En DA Poleringsmaskin bør ha minimum utkast (sideveis bevegelse) på 8 mm, men helst ligge rundt 12-15 mm for å ha god effekt.

 

Rens lakken grundig med clay

Det er ikke nok med å bare vaske bilen og gå rett på med polering. Mange har en oppfatning om at polering og lakkrens er det samme. Det er feil. Man renser ikke lakken ved hjelp av en poleringsmaskin. Det du i praksis gjør er rett og slett å slipe ned lakken. Slapp av. Du sliper ikke bort lakken, du sliper så tynt lag at du vil ikke merke det engang. Du kan slipe mange tusen ganger med en DA poleringsmaskin før du er i faresonen.

 

Dersom du ikke renser lakken skikkelig kan derimot rusk og forurensinger som sitter i lakken bli med puten rundt og skape riper. Renser du ikke lakken skikkelig kan det dermed bli mer skade enn korreksjon når du polerer. Vi bruker en claybar eller clay klut til å rense lakken for mekanisk forurensing. Ta en titt på denne filmen for å se hvordan du gjør dette.
 

Sentrer puta så nøye du kan

Det kan virke som en bagatell når du jobber med en oscillerende maskin, men dette er faktisk svært viktig. For å få en jevn oscillering må puta sitte så sentrert du bare kan. Vær nøye med dette, det kan bety forskjellen på blank og superblank.

 

Tilpass slipegraden

Valget av hardhet i pute og grovhet i polish bestemmer hvor raskt du sliper lakken. Slip aldri mer enn nødvendig. Dersom du er i tvil, start alltid med den mildeste du tror du trenger og se om det funker. 

 

Bruk puter som er tilpasset DA Poleringsmaskin

Det er i prinsippet 2 typer poleringsmaskiner på markedet. Den ene er DA Poleringsmaskin, som vi har snakket om her. Den andre er en som kun spinner rundt, en roterende Poleringsmaskin. 

Puter for DA Poleringsmaskin er litt spesielt satt sammen for å tåle den sideveis bevegelsen. Pass på at du har puter som er tilpasset dette, eller så vil en del av effekten forsvinne og du vil ikke oppnå det resultatet du skal med en slik maskin.

 

 

Unngå sprut av poleringsmiddel

Start maskinen på lav hastighet og aldri start maskinen før den ligger mot panelet. Spre polishen på området du skal jobbe og skru opp hastigheten deretter. Slik unngår du å sprute polish på deg og bilen.

 

Jobb på små områder

Jobb på små områder som du lett når. En fin huskeregel er å jobbe på et område tilsvarende 6 x putens størrelse. Så da er det bare å telle.

 

Ikke stopp opp, hold bevegelsen i gang

Hold maskinen i bevegelse hele tiden for å skape en jevn overflate. Dersom du stopper opp skjer det ikke noe mer "alvorlig" enn at det blir veldig blankt der du stopper, men dette kan igjen gi ujevnheter i glansen. Keep it going!

 

Mikrofiber gir best resultat

I gamle dager hadde man noe som het polérgarn. Hvorfor i all verden noen brukte dette er fortsatt en gåte. I dag bruker vi mikrofiberklut til å tørke bort polish etter polering. Mikrofiber har en evne til å hente opp "død polish" uten å påvirke lakkoverflaten. Bruk mikrofiber. (punktum)

 

 

Hold orden på hvor du jobber

Det kan være vanskelig å se hvor du har vært og ikke når du jobber deg systematisk rundt bilen. Ved å la det være igjen en ramme med polish på panelet har du full kontroll!

 

La maskinen gjøre jobben

Det kan være fristende å tro at du skal presse ekstra hardt eller pusse raskt frem og tilbake med maskinen. Dette gjør faktisk bare vondt verre. Din jobb er å flytte på maskinen, mens maskinens jobb er å polere. 

 

Legg ledningen over skulderen

Ledningen inn mot panelet kan gnisse og gi små mikroriper. Det er irriterende om du har skapt en speilblank overflate. Legg den over skulderen, så har du kontroll.

 

Tenk på kledningen

Ofte bruker vi forkle når vi polerer bil. Dette er for å eliminere farer ved at belte, knapper eller andre harde gjenstander på klærne skal kunne risse opp lakkoverflaten når vi jobber tett på. 

 

Rengjør puta

Etter hvert som du polerer vil puta samle opp gammel polish og avslipt lakk. Rengjør ofte ved bruk av en padbørste for å opprettholde effekten.

 

Bytt pute under poleringen

For en vanlig personbil bør du bruke 4 puter. Bytt pute for å opprettholde effekten på poleringen.

 

Hold puten "våt"

Tilfør ny polish når det er behov for dette. Du merker når puten går tørr og du mister effekten. Polishen brytes ned under polering, ved å tilføre ny polish opprettholder du poleringseffekten.

 

Lukk opp lukene

Ved å åpne luker som panser og bagasjerom, kommer du lettere til helt ut mot panelkanter. Smart og effektivt.

 

Ta pause

Når man polerer bil står man i mange "rare" stillinger som sliter på kroppen. Ikke press deg for langt, da blir du bare lei. Husk dette skal være kos. Det er ikke feil å ta en kaffepause i ny og ne.

 

Prime puter av mikrofiber og ull

Dersom du må bruke grove puter som mikrofiber eller ull, er det viktig at du gir de "smøring". Disse putene har ikke samme evne til å fordele polish som skum. Derfor er "priming" viktig. Dvs. å fordele polish over hele puten.

 

Bruk vernehansker

Det er ikke kult å være uforsiktig med dette. Polish er ofte nano basert og dette er små partikler som også trekker raskt inn i huden. Bruk verneutstyr. Ta vare på deg selv.

 

Bruk maskeringstape

Maskér opp gummipakninger, plastlister og overganger. Dette sparer deg for mye tid og irritasjon i ettertid.

 

Håndpolering må til

Vær alltid forberedt på at du også må til med håndpolering. Ha pads for håndpolering tilgjengelig for å ta de trangeste plassene.

 

"Wipe down" er ikke nødvendig, men smart

En "Wipe Down" renser lakken for poleringsoljer som ligger igjen etter poleringen. Dette gir deg et ærlig resultat og forteller deg hvordan lakken egentlig er. Er du perfeksjonist bruker du dette. 

 

 

Sjekk resultatet med lys

Det kan skjule seg noen overraskelser når du ruller bilen ut i sola. Bruk derfor et lyspunkt når du sjekker resultatet. Har du en sterk lommelykt eller Swirl finder pen er det bra, men lyset på mobilen gjør også susen!

 

Ta vare på utstyret ditt

Puter og kluter bør du vaske umiddelbart etter du har brukt det. Dette gjør at du ivaretar kvaliteten og kan bruke de mange ganger. Heng poleringsmaskinen opp og ikke la den ligge og slenge. Husk, du skal snart polere igjen!

 

Lær mer om maskinpolering her